jump to navigation

Anwar Ibrahim Sodomy II – The Recorded Truth 04.02.2010 February 4, 2010

Posted by malaysianstory in Anwar Ibrahim, Karpal Singh, Malaysian Story, Sodomy II, Transformation in PKR.
Tags: , , ,
trackback

Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah [hari #3]

**The full English version is at the bottom of this post after this “+++++++” line in Blue.

**Versi  Bahasa Melayu boleh didapati selepas Versi Bahasa Inggeris “++++” dalam warna Hijau.

[02:54 pm]

Pihak-pihak seperti terdahulu [dengan kehadiran Paracumaraswamy(PC), Marissa Regina Fernando(M), Rajpal Singh]

JB:      Kes dipanggil semula.

MY:     Kes untuk sambung EIC

KS:      I have an application to make. In reference to what is contained in the Utusan Malaysia dated today. I take YA to know this newspaper is solely own by UMNO. We’re saying Prime Minister(PM) as the President of UMNO is involved. The 1st page “heading” in Yellow, black backgound “Tak rela diliwat lagi’. At page 3, “Berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi.” This is a matter of serious concerned. Whether amounting to contempt of court.

Whether contempt is permitted outside the court is for the court to cited contempt? Tommy Thomas v , Peguam Negara, Malaysia & Anor [2001] 3 CLJ 457, majority judgment – para 2 at p.459 [read]

Refer to the same case at pg 477, “…in the case of Arthur Lee” [read]

This court has jurisdiction because of the seriousness of what had been published in Utusan Malaysia.

Refer to case MBF Capital Berhad [1999] 1 MLJ 139 p.146 [read]

Refer to The Law of Contempt at p136  [read]

What has been published is more than proper, YA must act.

Refer to the case of PP v The Straits Times Press Ltd [1949] 15 MLJ 81 [read]

‘Inaccurate and misleading fact..”

YA must act, Utusan Malaysia has become bolder, in view of the comment made in the newspaper.

MY:     It is very uncalled for to say it is a mischief of PM and UMNO. KS is making submission that there was contempt. Whether or not it was reported accurately, I not able to confirmed, but I thought that I heard the particular words uttered. Was calculated to interfere with the administration of justice and so serious that…  I did not see the difference between what was reported and what was expunge yesterday. I would say if this is a false reporting or inaccurate reporting unless done maliciously cannot amount to contempt. Not by this court, not by AG Chambers. I was made to understand there was a recording made to this proceeding..and until and unless that was verified, no conclusion should be made. The reporting is not accurate, the court must satisfied that an act of contempt has been circulated to undermines a fair trial and I would suggest KS to do whatever proceeding against the reporter and this juncture we should proceed with the trial.

KS:      In fact it was a reputation what has been expunged yesterday. It is contemptuous. If a newspaper reported what is improper, it must be punished by the court of law. The court must not tolerate with misleading and inaccurate facts. It must be in YA notes what has been said by the witness. It is a dignity and integrity of this court, which is at stake.

YA:      Give me 5 minutes, stand down for a while.

[03:33 pm]

MY:     Pihak-pihak yang sama

YA:      Permohonan contempt oleh Mr Karpal, ianya tidak dilakukan in the face of the court, sama ada ditulis untuk mengganggu perjalanan keadilan. KS boleh buat laporan polis, pada peringkat ini court tidak bercadang untuk contempt mana-mana pihak.

KS:      At least caution to the press.

YA:      May we proceed with the trial.

MY:     Di peringkat ini, Pihak Pendakwaraya (PP) ingin kemukakan rakaman CCTV untuk confirmed the presence of the complainant at the vicinity. We will be using the walking copy dan akan mengemukakan the original copy through a witness later whom will be taken by Mohd Hanafiah.

YA:      Untuk lihat dan confirm?

MY:     Ya, PP telah serah gambar tetapi untuk tujuan hari ini dalam gambar ini, bercadang untuk mainkan recording pada 26 Jun petang untuk pergi ke skrin berkaitan. Ada 2 hard disk yang terlibat.

YA:      Lihat dan camkan muka dia dan kereta?

MY:     Ya

KS:      Confirmed that we have been served under s.51A

JB:      SP1 diingatkan masih dalam sumpah

MY:     Akan minta pembantu pergi ke 2.45 petang 26 Jun. Minta SP1 pandang ke skrin.

14:46 masanya. Ini camera di entrance.

YA:      AI nampak?

AI:       Tak berapa terang

[AI duduk di bar table untuk hampir dengan skrin]

Pembantu: Masalah “hang” sebentar

MY:     Terus pergi hard disk di lif. En Hanafiah will examine the w relating to the hard disk. Pagi 14:42

MY:     Yang ada gambar, sebelum tutup lif, gambar siapa?

A:        gambar saya

MY:     Ini masa di mana?

Di P2

Q:        Teruskan?

A:        Ini adalah dari P2 ke tingkat 5. Saya keluar dan terus ke kanan.

Q:        Lihat lelaki ini? Adakah ini lelaki yang kamu selisih?

A:        Ya

Q:        Gambar keluar dari lif? Frame 16:11

A:        Saya di tingkat 5, masuk lif untuk turun ke bawah. Ini masa balik.

Q:        Itu beg hitam?

A:        Ya, beg hitam yang saya pegang

Q:        Itu kamu keluar di GF?

A:        Tersilap keluar. [frame berjalan terus] baru berada di P2

My:      Ketibaan pada 14:47. Nak tunjukkan ketibaan SP1, naik kereta apa?

A:        Saya naik Fiat merah WPK 5925

[“Hang” lagi]

MY:     Sebelum ini berfungsi dengan baik.

Pembantu: Hard disk 1 yang “hang”

MY:     Kita dah uji tayang, jika begitu saya teruskan dengan EIC saya.

YA:      14:47 belum ditunjukkan di makamah

MY:     Saya ingin tunjuk gambar-gambar, lihat gambar 1, boleh tahu siapa?

A:        Saya

Q:        Gambar 2?

A:        Ini kereta yang saya pandu, ini masa tiba

Q:        gambar 3-6, gambar kamu?

A:        Ya

Q:        Siapa itu?

A:        Saya dari P2 ke tingkat 5

Q:        Ada bawa beg hitam?

A:        Ya

Q:        Adakah ini lelaki yang kamu kata berselisih dengan kamu?

A:        Ya

MY:     Masa yang tertera, masa adalah 14:42, lelaki itu masuk berbeza adalah 9 saat

YA:      Let the people of CCTV to explain

Q:        Gambar 8-13

A:        Ya, ini gambar saya yang masih bawa beg

Q:        14-15, gambar apa?

A:        Saya naiki van meninggalkan kondo

MY:     Pada peringkat ini pohon izin tanda gambar as ID5

ID5A-O – gambar ikut m/s

YA:      Diizinkan

ID5A-O – gambar CCTV pada 26 Jun

MY:     Kamu telah tinggalkan tempat itu, pada 4.15 petang dan AI ada di dalam bilik?

A:        Ya

Q:        Lihat laporan kamu (P3 dirujuk), ada rubber stamp “Pondok Polis Hospital”, tulis P3 di sanakah?

A:        Tidak, saya tulis di One Stop Crisis Centre (OSCC), Hospital Kuala Lumpur (HKL)

Q:        Mengapa berada di hospital?

A:        Untuk menjalankan pemeriksaan

Q:        Pemeriksaan apa?

A:        Mengenai saya diliwat

Q:        Pada 28 Jun, adakah kamu terus pergi ke HKL untuk dapatkan pemeriksaan?

A:        Tidak

Q:        Sebelum ke HKL?

A:        Saya pergi ke dua hospital

Q:        Hospital 1?

A:        Hospital 1 ke Tawakal Hospital di Jalan Pahang

Q:        Adakah tujuan sama dengan HKL?

A:        Sama

Q:        Adakah kamu dapatkan pemeriksaan di sana?

A:        Tidak dapat, kerana dimaklumkan oleh Receptionist pada hari tersebut half day

Q:        Dr Tawakkal ke mana?

A:        Saya fikirkan hospital terdekat adalah PUSRAWI di Jalan Tun Razak KL

Q:        Kamu pergi Hospital pergi seorang atau ditemani?

A:        Ditemani oleh bapa saudara

Q:        Siapa nama?

A:        Tuah bin Mat Ali, adik kepada arwah ibu saya

Q:        Adakah di PUSRAWI dapat jumpa Dr?

A:        Ya, dapat

Q:        Ingat nama atau rupa Dr tersebut?

A:        Saya tak ingat nama tetapi boleh cam

[Panggil Dr Osman utk pengecaman]

Q:        Kenal dia?

A:        Ya

Q:        Siapa?

A:        Dia adalah Dr yang periksa saya di PUSRAWI

[Mohd Osman bin Abdull [dicamkan oleh SP1 sebagai Dr di PUSRAWI]

Q:        Bila jumpa Dr osman, bagitau apa pada Dr. Osman?

A:        Pada mulanya saya bagitau saya sakit perut dan sakit di bahagian dubur

Q:        Apa yang Dr buat?

A:        Beliau suruh tanggalkan seluar dan baring di atas katil dan meniarap

Q:        Sepanjang pengetahuan kamu ada Dr guna apa-apa peralatan?

A:        Ada, Dr ingin masukkan sesuatu, semasa ingin masukkan benda tersebut saya terus berterus-terang bahawa saya telah diliwat dan ingin jalani pemeriksaan

Q:        Bila bagitahu apa yang telah berlaku, apa Dr buat?

A:        Dr terus berhentikan pemeriksaan dan suruh saya pakai seluar

Q:        Ada kamu tanya kenapa Dr berhenti pemeriksaan?

A:        Ya, saya tanya, Dr nasihati saya dua perkara, pertama hospital (hosp) tiada kelengkapan untuk forensik, kedua laporan hospital swasta tidak boleh dijadikan bukti di makamah. Dr nasihatkan untuk jalani pemeriksaan di HKL.

Q:        Cadangkan, arahkan atau nasihat?

A:        Cadangkan

Q:        Adakah lihat alat itu yang digunakan?

A:        Tak pasti

Q:        Selepas itu ada pergi seperti dicadangkan?

A:        Saya ikut nasihat Dr Osman

Q:        Terus pergi HKL?

A:        Ya

Q:        Di HKL ke mana pergi dulu?

A:        Mulanya saya tak tahu nak ke mana, saya pergi ke wad pesakit luar dan mendaftarkan diri

Q:        Pukul berapa?

A:        Lebih kurang jam 3

Q:        Dapat jumpa Dr?

A:        Ya, sejurus mendaftar, terus jumpa Dr perempuan bangsa India, saya nyatakan saya segan untuk buat pemeriksaan kerana dia perempuan, lalu Dr perempuan  India mencadangkan refer ke Dr sebelah bilik, Dr lelaki berbangsa India, ingat nama iaitu Dr Daniel. Saya sudah penat, saya terus berterus-terang untuk dapatakn pemeriksaan kerana diliwat oleh AI. Dr agak terkejut, beliau ada tulis nota untuk pergi ke unit kecemasan iaitu unit OSCC.

Q:        Pukul berapa?

A:        Saya tiba ½ jam kemudian

Q:        Sampai di wad kecemasan?

A:        Wad kecemasan tetapi unit OSCC

Q:        Adakah kamu dapat jumpa Dr?

A:        Saya tunggu Dr tiba, Dr pertama tiba ½ jam kemudian, berbangsa India juga yang  datang . Dia bertanya pada saya, beliau hanya boleh buat blood pressure sahaja, kemudian dia keluar. Selepas itu ½ jam di tempat sama, sebelum itu saya nyatakan hasrat saya buat pemeriksaan kerana diliwat. Dr nasihatkan saya buat laporan polis dulu, kerana tanpa laporan polis pemeriksaan tidak dapat dibuat.

Q:        Dr nasihatkan buat laporan polis?

A:        Ya

Q:        Mana dapat borang itu (P3)?

A:        Apabila Dr kata demikian, memang berhasrat untuk buat laporan polis selepas saya buat pemeriksaan. Memandangkan boleh buat laporan polis di tempat tersebut saya buat laporan polis. Borang saya dapat daripada dua anggota polis. Seorang lelaki dan seorang perempuan.

Q:        Dua-dua datang sekali?

A:        Bukan, ada gap sedikit.

Q:        Bukan kamu panggil polis?

A:        Bukan

Q:        Ini dalam puluk berapa?

A:        Petang

Q:        Ada Dr datang periksa?

A:        Tiada

Q:        Ada buat pemeriksaan?

A:        Ada, pada waktu malam

Q:        Pukul berapa?

A:        Dalam jam 9 malam

Q:        Berapa orang Dr yang datang?

A:        Agak ramai, saya ingat ada seorang Dr Cina, dua Dr lelaki Melayu dan satu Dr perempuan Melayu yang mengandung dan jururawat.

Q:        Selain itu ada orang lain?

A:        Ada polis datang

Q:        Siapa polis itu?

A:        Masa itu saya tak kenal tetapi lepas itu saya kenal DSP Jude Pereira

Q:        Boleh cam?

A:        Ya

Q:        Adakah ini DSP Jude?

A:        Ya. Pegawai ini ada semasa itu

[Supt Judy Blasious Pereira dicamkan oleh SP1]

Q:        Bila Dr datang adakah mereka terus periksa atau tanya dulu?

A:        Ada tanya soalan

Q:        Soalan macam mana? Tentang latarbelakang kenapa datang ke sini?

A:        Ya, kerana saya diliwat, mereka tanya adakah saya dicederakan, tanda-tanda di badan untuk kecederaan.

Q:        Ada 2-3 Dr?

A:        Ya

Q:        Bahagian mana badan kamu yang diperiksa?

A:        Keseluruhan anggota dari rambut ke kaki termasuk bahagian dubur

Q:        Adalah mereka guna alat untuk periksa dubur?

A:        Ada

Q:        Adakah berkesempatan melihat alat tersebut?

A:        Tidak

Q:        Adakah Dr bahagi peranan untuk memeriksa?

A:        Saya tak pasti

Q:        Selain dari itu, ada apa-apa contoh diambil?

A:        Banyak

Q:        Bagimana diambil?

A:        Gunakan seperti cotton buds untuk pemeriksaan di bahagian badan dan dubur.

MY:     Jika ditunjukkan, adakah ini yang digunakan?

A:        Ya, saya pasti yang digunakan seperti ini

MY:     Ini baru punya belum guna lagi. Ada apa-apa yang kamu lihat?

A:        Lihat letak swab di dalam container, mereka letak sticker, letak seal dengan tutup putih, di seal itu saya tandatangan.

Q:        Kamu diminta tandatangan?

A:        Ya

Q:        Iaitu  satu botol atau banyak container?

A:        Banyak tetapi tak pasti bilangannya.

MY:     Minta SP1 camkan tandatangan di setiap container yang dia tandatangan

Pohon berhenti pada peringkat ini. Selepas ini saya ada less than 10 questions.

[KS requested to see the management office at the crime scene].

YA:      Adjourned to 9.30 tomorrow and we see how.

++++++++++++English Version+++++++++++
4 February 2010

[02:54 pm]

Parties as aforementioned [with the presence of PC, M, Rajpal Singh]

JB:       Court is in session.

MY:     Case for continuation EIC

KS:      I have an application to make. In ref to what is contained in the Utusan Malaysia dated today. I take YA to know this newspaper is solely own by UMNO. We’re saying PM as the President of UMNO is involved.  The 1st pg “heading” in Yellow, black backgound “X rela diliwat lagi’ (cannot accept to be sodomized again). At p3, “Berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi.” (Quit because he didn’t want to be sodomized again)This is a matter of serious concerned. Whether amounting to contempt of court.

Whether contempt is permitted outside the ct is for the ct to cited contempt? Tommy Thomas v , Peguam Negara, Malaysia & Anor [2001] 3 CLJ 457, majority judgment- para 2 at p.459 [read]

Refer to the same case at pg 477, “…in the case of Arthur Lee” [read]

This ct has jurisdiction because of the seriousness of what had been published in Utusan Malaysia.

Ref case MBF Capital Berhad [1999] 1 MLJ 139 p.146 [read]

Ref to The Law of Contempt at p136  [read]

What has been published is more than proper, YA must act.

Ref to the case of PP v The Straits Times Press Ltd [1949] 15 MLJ 81 [read]

‘Inaccurate and misleading fact..”

YA must act, Utusan Malaysia has become bolder, in view of the comment made in the newspaper.

MY:     It is very uncalled for to say it is a mischief of PM and UMNO. KS is making submission that there was a contempt. Whetr or not it was reported accurately, I x able to confirmed, but I thought that I heard the particular words uttered. Was calculated to interfere with the administration of justice [] and so serious that []..  I did not see the difference between what was reported and what was expunge yesterday. I would say if this is a false reporting or inaccurate reporting unless done maliciously can not amount to contempt. Not by this court, not by AGC.

I was made to understand there was a recording made to this proceeding..and until and unless that was verified, no conclusion should be made. The reporting is not accurate, the ct must  satisfied that an act of contempt has been circulated to undermines a fair trial and []

[] I would suggest KS to do whatever proceeding against the reporter and this juncture we should proceed with the trial.

KS:      [] In fact it was a reputation what has been expunge yesterday. It is contemptuous. If a newspaper reported  what is improper, it  must be punished by the ct of law. The ct must not tolerate with misleading and inaccurate facts. It must be in YA notes what has been said by the witness. It is a dignity and integrity of this ct, which is at stake.

YA:      Give me 5 minutes, stand down for a while.

[03:33 pm]

MY:     Same parties involved.

YA:      Ref to the application made by Mr Karpal to declare contempt, I find the act was not done in the face of the court, whether or not it was written to disrupt the process of justice. KS may make a police report, but at this stage, the court does not intend to rule any party to be in contempt.

KS:      At least caution to the press.

YA:      May we proceed with the trial.

MY:     At this point, PP would like to present CCTV footage to confirm the prersence of the complainant at the vicinity. We will be using the walking copy and will present the original copy thru a witness later who will be taken by Mohd Hanafiah.

YA:      To view and confirm?

MY:     Yes, PP has submitted still shots for today’s purpose, proposing to play footage taken on the afternoon of 26 June on the screens. 2 hard disks are being used.

YA:      To view and identify his face and vehicle?

MY:     Yes

KS:      confirmed that we have been served under s.51A

JB:       SP1 be reminded that you are still under oath.

MY:     Please go to 2.45pm of 26 June. SP1, please look at the screen. The time is 2.46pm. This is from the camera at the entrance.

YA:      AI, can you see it?

AI:        It’s not very clear

[AI sits forward at the bar table to be closer to screen]

Assistant : Still “hanged”. Please wait a while.

MY:     Please go to hard disk of elevator. En hanafiah will examine the w relating to the hard disk. Pg 14:42

MY:     Who is pictured, before the elevator door closed?

A:         I am pictured

MY:     Where is this then?

A:         At P2

Q:        Carry on

A:         This is from P2 to the 5th floor. I exit and turn right.

Q:        See this person? Is this the person that you passed?

A:         Yes

Q:        Picture exiting elevator? Frame 16:11

A:         I am on the 5th floor, enter the elevator to go down. This is on my way out.

Q:        Is that a black bag?

A:         Yes, the black bag that I was carrying

Q:        Is that you coming out at GF?

A:         I made a wrong exit. [frame moves forward] now I am at P2

My:      Arrival at 14:47. To show SP1’s arrival, in which vehicle?

A:         I was in a red Fiat WPK 5925

[“Hangs” again]

MY:     Before this it was working well

Asst:    Hard disk ‘1” that hangs

MY:     We have test viewed, as such I will continue with only EIC.

YA:      14:47 has not been shown to the court

MY:     I wish to show these pictures. Look at Picture 1, do you know who that is?

A:         It is I

Q:        Picture 2?

A:         That’s the car I was driving, upon arrival

Q:        Pictures 3-6, are pictures of you?

A:         Yes

Q:        Who is that?

A:         Myself, from P2 to 5th floor

Q:        Carrying a black bag?

A:         Yes

Q:        Is this the man that you passed?

A:         Yes

MY:     Time stated is 14:42, the gentleman entered differs by 9 seconds

YA:      Let the people of CCTV to explain

Q:        Pictures 8-13

A:         Yes, these are shots of me, still carrying the bag

Q:        14-15, what pictures are these?

A:         I leave the condo in a van.

MY:     At this stage, I request to have the picture marked as ID5

ID5A-O – picture according to time

YA:      I will allow it

ID5A-O – CCTV still on 26 June

MY:     You left the place at 4.45pm and AI was still in the room?

A:         Yes

Q:        Look at the km report (P3 refers), it is rubber stamped with “Pondok Polis Hospital”, is it written P3 on it?

A:         HKL. No, I wrote at One Stop Crisis Centre (OSCC)

Q:        Why were you at the hospital?

A:         To undergo a medical examination

Q:        For what?

A:         That I was sodomized

Q:        On 28 June, did you go directly to HKL to be medically examined?

A:         No

Q:        Before going to HKL?

A:         I went to 2 hospitals

Q:        The 1st hospital?

A:         The 1st hospital was Tawakal Hosp at Jln Pahang

Q:        Was it for the same purpose as HKL?

A:         The same

Q:        Was a medical examination carried out there?

A:         No, because according to the Receptionist there, it was a half-working day.

Q:        Where to after Tawakal?

A:         I thought the closest hospital was PUSRAWI at Jln Tun Razak KL

Q:        Did you go to the hospital alone or someone accompany you?

A:         My uncle accompanied me.

Q:        What’s his name?

A:         Tuah bin Mat Ali, the younger brother of my late mother

Q:        Were you able to see a doctor at PUSRAWI?

A:         Yes, I was.

Q:        Do you remember the doctor’s name or how he/she looked like?

A:         I cannot remember the name but I can recognize the person.

[Calls Dr Osman to be identified]

Q:        Recognize him?

A:         Yes

Q:        Who is he?

A:         He is the doctor who examined me at PUSRAWI

[Mohd Osman bin Abdul is identified by SP1 at the doctor at PUSRAWI]

Q:        When you saw Dr Osman, what did you tell him?

A:         At first I said I had a pain in my stomach and a pain in my anus

Q:        What did the doctor do?

A:         He asked me to remove my trousers and lie on my back on the examination bed.

Q:        As far as you know, did the doctor use any equipment?

A:         Yes, the doctor wanted to insert something. When he was about to do so, I told him that I was sodomized and required a medical examination.

Q:        When told about what had taken place, what did the doctor do?

A:         He immediately stopped the examination and asked me to get dressed.

Q:        Did you ask the doctor why he had stopped the examination?

A:         Yes, I did ask. The doctor advised me 2 things : (1) the hospital did not have the facilities for forensic examination (2) a medical report from a private hospital is not admissible as evidence in court. He suggested that I go to HKL for the medical examination.

Q:        Suggested, instructed or advised?

A:         Suggested

Q:        Did you see the equipment that was used?

A:         I’m not sure

Q:        After that, did you do as what was suggested?

A:         I followed the advice of Dr Osman

Q:        Directly to HKL?

A:         Yes

Q:        Where in HKL did you go to?

A:         At first I was unsure where to go to, so I went to the outpatient ward and registered for registration.

Q:        What time was it?

A:         About 3pm

Q:        Were you able to see a doctor

A:         Yes, immediately after registering, I met a female Indian doctor. I said I was uncomfortable to be examined by a female doctor, so she proposed referring me to the doctor next door. The doctor was also an Indian, I remember his name is Dr Daniel. I was tired, I was straightforward and told him that I wanted to be medically examined because I was sodomized by AI. The doctor was taken aback and wrote a note for me to go to the Emergency unit, that is OSCC.

Q:        What time was it?

A:         I reached there half an hour later

Q:        Arrived at the Emergency ward?

A:         Emergency Ward, but OSCC unit.

Q:        Were you able to see a doctor?

A:         I waited for the doctor. The 1st doctor, also an Indian, arrived half-hour later. He informed me he could only check my blood pressure then he left. I waited half hour at the same place before I highlighted that I wished to be medically examined because I was sodomized. The doctor advised me to lodge a police report, because that, a medical examination could not be carried out.

Q:        The doctor advised you to lodge a report?

A:         Yes

Q:        Where did you get the form (P3)?

A:         Hearing what the doctor had to say, I intended to lodge the report after being examined. However, as I could lodge the police report at the same place, I did so. I got the forms from 2 police officers – one male and one female.

Q:        Both came at the same time?

A:         No, there was a gap of time in between

Q:        It was not you who called the police?

A:         No

Q:        What time was this?

A:         Evening

Q:        Did a doctor come to examine?

A:         None

Q:        Was any examination done?

A:         Yes, at night

Q:        What time?

A:         9pm

Q:        How many doctors came?

A:         Quite a number, I remember there was a Chinese doctor, 2 male Malays doctors and 1 female Malay doctor who was expecting and a nurse.

Q:        Were there any other people?

A:         A police officer came

Q:        Who was the police officer?

A:         I didn’t know him then but after that I knew him to be DSP Jude Pereira

Q:        Can you identify him?

A:         Yes

Q:        Is this DSP Jude?

A:         Yes, this officer was there then.

[Supt Judy Blasious Pereira is identified by SP1]

Q:        When the doctors came, did they immediately carry out the medical examination or did they ask questions first?

A:         They asked questions

Q:        What kind of questions? About matters leading up to the reason you were there?

A:         Yes, because I was sodomized, they asked if I was injured, any signs of injury on my body.

Q:        There were 2-3 doctors?

A:         Yes

Q:        Which parts of your body were examined?

A:         Everything, from hair to foot, including my anus.

Q:        Did they use any equipment to examined your anus?

A:         They did.

Q:        Were you able to see the equipment?

A:         No

Q:        Did they have separate roles for the medical examination?

A:         I’m not certain

Q:        Besides that, were any sample taken?

A:         Many

Q:        How were these taken?

A:         Using the likes of cotton buds for examination of the body and anus.

MY:     If I show you this, was this used?

A:         Yes, I am certain that what was used was like this.

MY:     This is new – it hasn’t been used yet. Was there anything that you saw?

A:         I saw swabs being put into containers. They labelled with stickers, sealed with white covers, I signed on the seal.

Q:        You were asked to sign

A:         Yes

Q:        Was it 1 bottle or many containers?

A:         There were many but I don’t know how many.

MY:     Please identify the signature on each container on which he signed.

I move to stop at this stage. After this, I have less than 10 questions.

[KS requested to see the management office at the crime scene].

YA:      Adjourned to 9.30 tomorrow and we see how.

+++++++++++ Versi Bahasa Melayu +++++++++++++++++

4 Februari 2010

Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah [hari #3]

[02:54 pm]

Pihak-pihak seperti terdahulu [dengan kehadiran Paracumaraswamy(PC), Marissa Regina Fernando(M), Rajpal Singh]

JB:       Kes dipanggil semula.

MY:      Kes untuk sambung EIC

KS:       Saya ada perrmohonan untuk dibuat. Ia berkaitan dengan laporan di dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini. Saya membuat kesimpulan yang Ariff sedar bahawa akhbar ini dimiliki oleh Umno. Dan umumnya kita mengetahui bahawa PM yang juga presiden Umno terlibat. Laporan muka surat depan dengan tajuk berwarna kuning dan berlatar belakangkan warna hitam “X tidak rela diliwat lagi”. Dan di muka surat 3 “Berhenti kerana tidak mahu diliwt lagi.” Hal ini merupakan perkara serius. Samada ia menhina mahkamah.

Samada menghina mahkamah dibernarkan di luar mahkamah adalah merupakan hak mahkamah untuk mensabitkan kesalahan tersebut? Tommy Thomas v , Peguam Negara, Malaysia & Anor [2001] 3 CLJ 457, majority judgment – para 2 at p.459 [dibaca]

Refer to the same case at pg 477, “…in the case of Arthur Lee” [dibaca]

Mahkamah ini mempunyai bidang kuasa memandangkan kebimbingan di atas apa yang telah dipaporkan oleh Utusan Malaysia.

Rujuk kes MBF Capital Berhad [1999] 1 MLJ 139 p.146 [dibaca]

Rujuk The Law of Contempt at p136  [dibaca]

Apa yang dillaporkan adalah lebih dari yang sepatutnya. YA mesti bertindak.

Rujuk kes PP v The Straits Times Press Ltd [1949] 15 MLJ 81 [dibaca]

‘Fakta yang mengelirukan dan tidak tepat.’

YA mesti bertindak. Utusan Malaysia semakin berani, belandaskan komen yang dibuat di dalam akhbar tersebut.

MY:      Adalah tidak tidak patut untuk mengatakan PM dan Umno berniat jahat. KS membuat andaian bahawa terdapat unsur menghina mahkamah. Samada apa yang dilaporkan adalah tepat, saya tidak dapat mengesahkannya tetapi pada pendapat saya saya mendengar perkataan itu diucapkan. Dikatakan campurtangan urusan perundangan dan merupakan sesuatu yang serius.. saya tidak nampak perbezaan antara apa yang dilaporkan dengan apa yang di ‘expunge’ semalam, saya boleh katakana samada ia laporan yang salah or tidak tepat melainkan ia berniat jahat tidak boleh membawa kepada menghina mahmakah. Bukan oleh mahkamah ini atau Pejabat peguan negara.

Saya difahamkan terdapat rakaman perbicaraan dan sehingga ia disahkan, kesimpulan tidak harus dibuat. Sama ada laporan itu tidak benar ataupun tidak tepat, mahkamah mesti berpuashati bahawa perbuatan penghinaan mahkamah  telah diambilkira bahawa ia mempertikaikan perbicaraan yang adil dan saya mencadangkan KS membuat apa sahaja prosiding terhadap wartawa dan pada ketika ini kita patut meneruskan perbicaraan ini.

KS:       Hakikatnya, ia adalah reputasi ke atas apa yang telah di ‘expunge’ semalam. Ia adalah suatu pegnhinaan, Jika akhbar melaporkan apa yang tidak betul, ia mesti dihukum oleh mahkamah berdasarkan undang-undang.  Mahkamah seharusnya tidak bertolak ansur dalam hal ini dengan lapaoran yang tidak tepat dan mengelirukan. Apa yang dikatakan oleh saksi seharusnya ada dalam nota YA.  Maruah dan integriti mahkamah ini menjadi pertaruhan.

YA:       Beri saya 5 minit. Mahmakah berehat sebentar.

[03:33 pm]

MY:      Pihak-pihak yang sama

YA:       Permohonan peghinaan oleh Mr Karpal, ianya tidak dilakukan terhadap mahkamah, sama ada ditulis untuk mengganggu perjalanan keadilan. KS boleh buat laporan polis, pada peringkat ini mahkamah tidak  bercadang untuk mensabitkan penghinaan mana-mana pihak.

KS:       Sekurang-kurangnya tegur pihak akhabr.

YA:       Kita teruskan perbicaraan.

MY:      Di peringkat ini, Pihak Pendakwaraya PP ingin kemukakan rakaman CCTV untuk mengesahkan kehadiran pihak pengadu di tempat kejadian. Kita akan menggunakan salinan ‘working copy’ dan akan mengemukakan salinan asal melalui saksi kemudian yang akan diambil oleh Mohd Hanafiah.

YA:       Untuk lihat dan sahkan?

MY:      Ya, PP telah  serah gmbar tetapi untuk tujuan hari ini dalam gambar ini, bercadang untuk mainkan rakaman pada 26 Jun petang untuk pergi ke skrin berkaitan. Ada 2 hard disk yang terlibat.

YA:       Lihat dan camkan muka dia dan kereta?

MY:      Ya

KS:       Disahkan kami telah di ‘serve’ dibawah Seksyen 51A

JB:       SP1 diingatkan masih dalam sumpah

MY:      Akan minta pembantu pergi ke 2.45 petang 26 Jun. Minta SP1 pandang ke skrin.

14:46 masanya. Ini kamera di pintu masuk.

YA:       AI nampak?

AI:        Tak berapa terang

[AI duduk di bar table untuk hampir dengan skrin]

Pembantu: Masalah “hang” sebentar

MY:      Terus pergi hard disk di lif. En Hanafiah akan periksa masalah berkaitan dengan cakera liut (hard disk). Pergi 14:42

MY:      Yang ada gambar, sebelum tutup lif, gambar siapa?

A:         Gambar saya

MY:      Ini masa di mana?

A:         Di P2

Q:         Teruskan?

A:         Ini adalah dari P2 ke tingkat 5. Saya keluar dan terus ke kanan.

Q:         Lihat lelaki ini? Adakah ini lelaki yang kamu selisih?

A:         Ya

Q:         Gambar keluar dari lif? Frame 16:11

A:         Saya di tingkat 5, masuk lif untuk turun ke bawah. Ini masa balik.

Q:         Itu beg hitam?

A:         Ya, beg hitam yang saya pegang

Q:         Itu kamu keluar di GF?

A:         Tersilap keluar. [frame berjalan terus] baru berada di P2

My:       Ketibaan pada 14:47. Nak tunjukkan ketibaan SP1, naik kereta apa?

A:         Saya naik Fiat merah WPK 5925

[“Hang” lagi]

MY:      Sebelum ini berfungsi dengan baik.

Pembantu: Hard disk 1 yang “hang”

MY:      Kita dah uji tayang, jika begitu saya teruskan dengan EIC saya.

YA:       14:47 belum ditunjukkan di makamah

MY:      Saya ingin tunjuk gambar-gambar, lihat gambar 1, boleh tahu siapa?

A:         Saya

Q:         Gambar 2?

A:         Ini kereta yang saya pandu, ini masa tiba

Q:         Gambar 3-6, gambar kamu?

A:         Ya

Q:         Siapa itu?

A:         Saya dari P2 ke tingkat 5

Q:         Ada bawa beg hitam?

A:         Ya

Q:         Adakah ini lelaki yang kamu kata berselisih dengan kamu?

A:         Ya

MY:      Masa yang tertera, masa adalah 14:42, lelaki itu masuk berbeza adalah 9 saat

YA:       Izinkan mereka yang mengendalikan CCTV untuk menerangkan.

Q:         Gambar 8-13

A:         Ya, ini gambar saya yang masih bawa beg

Q:         14-15, gambar apa?

A:         Saya naiki van meninggalkan kondo

MY:      Pada peringkat ini pohon izin tanda gambar as ID5

ID5A-O – gambar ikut m/s

YA:       Diizinkan

ID5A-O – gambar CCTV pada 26 Jun

MY:      Kamu telah tinggalkan tempat itu, pada 4.15 petang dan AI ada di dalam bilik?

A:         Ya

Q:         Lihat laporan kamu (P3 dirujuk), ada rubber stamp “Pondok Polis Hospital”, tulis P3 di sanakah?

A:         Tidak, saya tulis di One Stop Crisis Centre (OSCC), Hospital Kuala Lumpur (HKL)

Q:         Mengapa berada di hospital?

A:         Untuk menjalankan pemeriksaan

Q:         Pemeriksaan apa?

A:         Mengenai saya diliwat

Q:         Pada 28 Jun, adakah kamu terus pergi ke HKL untuk dapatkan pemeriksaan?

A:         Tidak

Q:         Sebelum ke HKL?

A:         Saya pergi ke dua hospital

Q:         Hospital 1?

A:         Hospital 1 ke Tawakal Hospital di Jalan Pahang

Q:         Adakah tujuan sama dengan HKL?

A:         Sama

Q:         Adakah kamu dapatkan pemeriksaan di sana?

A:         Tidak dapat, kerana dimaklumkan oleh penyambut tetamu pada hari tersebut separuh hari

Q:         Dr Tawakkal ke mana?

A:         Saya fikirkan hospital terdekat adalah PUSRAWI di Jalan Tun Razak KL

Q:         Kamu pergi Hospital pergi seorang atau ditemani?

A:         Ditemani oleh bapa saudara

Q:         Siapa nama?

A:         Tuah bin Mat Ali, adik kepada arwah ibu saya

Q:         Adakah di PUSRAWI dapat jumpa Dr?

A:         Ya, dapat

Q:         Ingat nama atau rupa Dr tersebut?

A:         Saya tak ingat nama tetapi boleh cam

[Panggil Dr Osman untuk pengecaman]

Q:         Kenal dia?

A:         Ya

Q:         Siapa?

A:         Dia adalah Dr yang periksa saya di PUSRAWI

[Mohd Osman bin Abdull [dicamkan oleh SP1 sebagai Dr di PUSRAWI]

Q:         Bila jumpa Dr osman, bagitau apa pada Dr. Osman?

A:         Pada mulanya saya bagitau saya sakit perut dan sakit di bahagian dubur

Q:         Apa yang Dr buat?

A:         Beliau suruh tanggalkan seluar dan baring di atas katil dan meniarap

Q:         Sepanjang pengetahuan kamu ada Dr guna apa-apa peralatan?

A:         Ada, Dr ingin masukkan sesuatu, semasa ingin masukkan benda tersebut saya terus berterus-terang bahawa saya telah diliwat dan ingin jalani pemeriksaan

Q:         Bila bagitahu apa yang telah berlaku, apa Dr buat?

A:         Dr terus berhentikan pemeriksaan dan suruh saya pakai seluar

Q:         Ada kamu tanya kenapa Dr berhenti pemeriksaan?

A:         Ya, saya tanya, Dr nasihati saya dua perkara, pertama hospital (hosp) tiada kelengkapan untuk forensik, kedua laporan hospital swasta tidak boleh dijadikan bukti di makamah. Dr nasihatkan untuk jalani pemeriksaan di HKL.

Q:         Cadangkan, arahkan atau nasihat?

A:         Cadangkan

Q:         Adakah lihat alat itu yang digunakan?

A:         Tak pasti

Q:         Selepas itu ada pergi seperti dicadangkan?

A:         Saya ikut nasihat Dr Osman

Q:         Terus pergi HKL?

A:         Ya

Q:         Di HKL ke mana pergi dulu?

A:         Mulanya saya tak tahu nak ke mana, saya pergi ke wad pesakit luar dan mendaftarkan diri

Q:         Pukul berapa?

A:         Lebih kurang jam 3

Q:         Dapat jumpa Dr?

A:         Ya, sejurus mendaftar, terus jumpa Dr perempuan bangsa India, saya nyatakan saya segan untuk buat pemeriksaan kerana dia perempuan, lalu Dr perempuan  India mencadangkan refer ke Dr sebelah bilik, Dr lelaki berbangsa India, ingat nama iaitu Dr Daniel. Saya sudah penat, saya terus berterus-terang untuk dapatakn pemeriksaan kerana diliwat oleh AI. Dr agak terkejut, beliau ada tulis nota untuk pergi ke unit kecemasan iaitu unit OSCC.

Q:         Pukul berapa?

A:         Saya tiba ½ jam kemudian

Q:         Sampai di wad kecemasan?

A:         Wad kecemasan tetapi unit OSCC

Q:         Adakah kamu dapat jumpa Dr?

A:         Saya tunggu Dr tiba, Dr pertama tiba ½ jam kemudian, berbangsa India juga yang datang. Dia bertanya pada saya, beliau hanya boleh buat tekanan darah (blood pressure) sahaja, kemudian dia keluar. Selepas itu ½ jam di tempat sama, sebelum itu saya nyatakan hasrat saya buat pemeriksaan kerana diliwat. Dr nasihatkan saya buat laporan polis dulu, kerana tanpa laporan polis pemeriksaan tidak dapat dibuat.

Q:         Dr nasihatkan buat laporan polis?

A:         Ya

Q:         Mana dapat borang itu (P3)?

A:         Apabila Dr kata demikian, memang berhasrat untuk buat laporan polis selepas saya buat pemeriksaan. Memandangkan boleh buat laporan polis di tempat tersebut saya buat laporan polis. Borang saya dapat daripada dua anggota polis. Seorang lelaki dan seorang perempuan.

Q:         Dua-dua datang sekali?

A:         Bukan, ada gap sedikit.

Q:         Bukan kamu panggil polis?

A:         Bukan

Q:         Ini dalam puluk berapa?

A:         Petang

Q:         Ada Dr datang periksa?

A:         Tiada

Q:         Ada buat pemeriksaan?

A:         Ada, pada waktu malam

Q:         Pukul berapa?

A:         Dalam jam 9 malam

Q:         Berapa orang Dr yang datang?

A:         Agak ramai, saya ingat ada seorang Dr Cina, dua Dr lelaki Melayu dan satu Dr perempuan Melayu yang mengandung dan jururawat.

Q:         Selain itu ada orang lain?

A:         Ada polis datang

Q:         Siapa polis itu?

A:         Masa itu saya tak kenal tetapi lepas itu saya kenal DSP Jude Pereira

Q:         Boleh cam?

A:         Ya

Q:         Adakah ini DSP Jude?

A:         Ya. Pegawai ini ada semasa itu

[Supt Judy Blasious Pereira dicamkan oleh SP1]

Q:         Bila Dr datang adakah mereka terus periksa atau tanya dulu?

A:         Ada tanya soalan

Q:         Soalan macam mana? Tentang latarbelakang kenapa datang ke sini?

A:         Ya, kerana saya diliwat, mereka tanya adakah saya dicederakan, tanda-tanda di badan untuk kecederaan.

Q:         Ada 2-3 Dr?

A:         Ya

Q:         Bahagian mana badan kamu yang diperiksa?

A:         Keseluruhan anggota dari rambut ke kaki termasuk bahagian dubur

Q:         Adalah mereka guna alat untuk periksa dubur?

A:         Ada

Q:         Adakah berkesempatan melihat alat tersebut?

A:         Tidak

Q:         Adakah Dr bahagi peranan untuk memeriksa?

A:         Saya tak pasti

Q:         Selain dari itu, ada apa-apa contoh diambil?

A:         Banyak

Q:         Bagimana diambil?

A:         Gunakan seperti cotton buds untuk pemeriksaan di bahagian badan dan dubur.

MY:      Jika ditunjukkan, adakah ini yang digunakan?

A:         Ya, saya pasti yang digunakan seperti ini

MY:      Ini baru punya belum guna lagi. Ada apa-apa yang kamu lihat?

A:         Lihat letak swab di dalam bekas (container), mereka letak sticker, letak seal dengan tutup putih, di seal itu saya tandatangan.

Q:         Kamu diminta tandatangan?

A:         Ya

Q:         Iaitu  satu botol atau banyak bekas (container)?

A:         Banyak tetapi tak pasti bilangannya.

MY:      Minta SP1 camkan tanda tangan di setiap bekas (container) yang dia tanda tangan. Pohon berhenti pada peringkat ini. Selepas ini saya ada kurang dari 10 soalan.

[KS memohon untuk berjumpa dengan pihak pengurusan pejabat di tempat dikejadian].

YA:       Perbicaraan ditangguhkan ssehingga 9.30 esok dan kita lihat bagaimana.

Comments»

1. dielah u! - February 4, 2010

u are doom anu-war

2. mulutmelayu - February 4, 2010

I copied your very valuable postings to my newly created blog

thank you

http://mulutmelayu-realiti.blogspot.com/

3. kadiology - February 4, 2010

I dont see anywhere in this chronology where it is scripted conspiracy as alleged by anwar’s defence. If it is conspiracy, saiful already know what to do. he would just skip the two hospitals and made police report, then examine by HKL staff. the chronology of event since day one is very detail on what has transpire. no once can create such scripted stories and then lie to the public. i believe that this whole event and what saiful has testify is based on his own experience, not because he memorize a damn script.

4. muyun - February 4, 2010

Saya faham sangat suasana dalam perbicaraan mahkamah. Sekiranya Saiful sengaja mengada-adakan cerita dia diliwat, tak mungkin dia dapat menjawab soalan-soalan yang diajukan dengan jelas dan lancar sebagaimana yang dicatatkan.

Setakat ini saya dipehak Saiful.

5. Rakyat - February 5, 2010

Thumbs up for tis’ blog! It also send a clear message that the truth will out, the sooner the better…this is what happens when politics is mixed with lust!

6. uncle XXX - February 5, 2010

Small correction….the uncle name is Tuah bin Mohd. Alip…if you check his arwah mama’s name mentioned in saiful’s blog…Hajah Halina Binti Mohd.Alip.

Anyway, what you’ve done and been doing truly is a good job!
Teruskan..

7. Lan - February 5, 2010

Thumbs up to this blogger. Just lay down the transcript of the hearing a let the readers ‘judge on their own’ (not necessarily relevant, uh?)

Setuju dengan dengan kadiology. This event CANNOT be scripted easily as alleged by the other party. Truth will prevail….

8. Noor Aminuddin - February 5, 2010

seronok dapat baca apa yg berlaku di mahkamah dgn membaca blog sdr. Teruskan!

9. benny - February 5, 2010

Artikel yang paling memuaskan hati saya sepanjang membaca artikel2 blog berkenaan kes ini.

kebanyakan (mungkin kesemua) artikel blog2 lain adalah pendapat dan pentafsiran blogger itu sendiri mengikut kepercayaan atau emosi masing2.

Artikel di atas adalah lebih bersifat neutral, berkongsi maklumat apa yang berlaku di dalam dewan mahkamah.

Saya tidak berpihak kepada defendan atau plaintif. Berdasarkan fakta kes dan keterangan saksi setakat ini, ternyata nampak sukar untuk mereka reka cerita tetapi mungkin pihak konspirator (seperti yang didakwa defendan) telah banyak belajar dari Kes liwat 1 untuk melicinkan fakta dan jalan cerita. Walaubagaimanapun perbicaraan belum tamat. Sama2 kita tunggu. Bersalah atau tidak, keputusan di tangan manusia tetapi kebenaran hanya Allah, plaintif dan defendan yang mengetahui. Wallahu alam.

10. open your eyes - February 6, 2010

salam semua…

Tak semestinya apa yang didengar dan dilihat boleh kita anggap betul tanpa membuat penilaian dahulu. Berilah peluang diri kita mendengar hujah2 kedua2 belah pihak dan pastikan kita tidak tertipu dgn permainan politik. Yang pasti di akhirat kelak kita akan terima pembalasan atas apa yang kita lakukan didunia yg sementara ini. Baik balasannya baik..buruk balasannya buruk.

11. Minah - February 6, 2010

You got the point there, that’s why this is a good blog to read for ourselves. Even though they had commented, but I think we can evaluate for ourselves.

12. pak heran - February 6, 2010

kesian budak saiful ni ya. tak ada tenaga langsung untuk melawan ketika di liwat. dia laki-laki, masih muda, tak rela di liwat dan sehat. anwar dah tua dan sakit tulang belakang pulak. herannya tak dapat dia kalahkan anwar ketika diliwat. bagaimana anwar boleh membogelkan dia, membentuk posisi untuk dapat meliwat dan terus meliwatnya?? mengherankan betul. mungkin betul dia diliwat tapi mungkin dgn rela dan oleh orang lain. kejadian yg betul dialaminya (menyebabkan dia ingat semua) tetapi dilakukan oleh org lain. cuma kalau dia tuduh anwar lebih boleh disensasikan. dapat free coverage. kalau dah mahu diliwat dgn rela bermakna tak ada maruah lah tu dan bermakna sangguplah tayang cerita sana-sini.

13. yes - February 6, 2010

saiful ibarat wanita yg lemah anwar ibarat perogol bersiri..tak kirqala tua ke muda..kalau kau belajar silat..anak murid dan guru mana kuat..kdg2 guru lebih kuat dari anak murid..nuar ibarat org berpengalaman saiful budak2 yg tak mengerti apa erti hidup..

14. pak heran - February 7, 2010

itu kalau guru silat. yang ini bukan. untuk orang yg lemah bagaimana dia ada keberanian untuk melaporkan. susah betul hendak difahami budak saiful ni. lagi satu. kalau kita nak scholarship, kita jumpa menteri ke? saya tidak menyokong sapa sapa, cuma untuk melihat dari berbagai sudut.

15. poyo - February 8, 2010

ok.. fine.. saiful ialah gay..(if so)

tapi itu bukan menandakan meliwat saiful itu sesuatu yang dibenarkan..

16. X-PKN MEN - February 9, 2010

pak heran,
Bukan kah saiful dah kata dia marah dan takut, tak mau diliwat lagi..anwar kata “WHAT?”…sebagaimana yg kita tahu..KS minta prosiding tertutup…why…kenapa? That is where SUPPOSE TO BE all the answers to why org semuda dan lebih gagah badannya tak mampu melawan org tua mcm anwar…Tapi,,K.S memang cekap!
26 jun kejadian kali terakhir..sebelum2 tu ntah berapa kali?
Pada hemat aku saiful bukan gay..tapi dia telah dijerumuskan ke lembah hina oleh anwar…Oleh atas kesedaran yg mungkin hinggap ke hatinya, maka dia cari kekuatan utk menolak ajakan anwr pd 26 jun…mangsa kena jerkah…jadik takut…tp marah.
Maka dengan rasa marah inilah yg menjawab bagaimana dia dapat kekuatan mengaku pada Lok7..pak sedara dia..yg mana terus pak sedara dia ambil tindakan menurut proses undang2.
Soal scholarship jumpa pak menteri…kenapa ko percaya sangat..?
so far dr perbicaraan yg sedang berjalan..aku tengok anwar yg offer dia scholarship!!Saiful, hang pilih saja kat mana nak blaja, elaun ada, semua tanggung, asai hang mau maintain ja kerja ngan pak syeh!
Kalau kau kenal Pak iBrahim Yaakob…kau tanyalah org tua tu..org tua tu aku rasa antara yg paling akrab dengan saiful masa di pejabat PKR…1 minggu saiful baru kerja di pejabat nuar..nuar dah tahu sapa saiful! apa hubungannya dengan umno masa jadi pemimpin pelajar! Nuar tahu saiful ada pohon biasiswa kerajaan nak belaja jadi pilot.
Nuar yg suruh saiful pegi interview, nuar juga yg suruh dia gi jumpa anaz..pegawai najib, utk mendapatkan testimonial, surat sokongan dari najib. Masih heran lagii..!?
Elok kita tunggu dan bagi ruang, baik pada saiful maupun anwar memberi keterangan dan hujjah2 mereka…sebab aku dapat rasakan banyak lagi soalan2 yang akan dan bakal terjawab..!!
Akupun heran, kenapa masih ada orang yang masih heran..!??

17. pak heran - February 9, 2010

x-pkn men
mengenai scholarship itu mungkin betul. tnx.

tapi yg lain itu cuma andaian awak dan hearsay dari saiful. kalau saiful dapat buat demo (tak perlu lah malu. kan semua orang dah tahu) utk menunjukkan cara dan bagaimana dia dapat diliwat (mungkin berkali-kali) tanpa dapat melawan, disitu kita mungkin boleh lihat dan persoalkan jalan cerita atau karangan yg sebenar. kerana disitulah kuncinya. adakah dia dapat dikalahkan disebabkan ugutan anwar atau oleh dengan kerelaan hati disebabkan janji-janji manis dengan keuntungan yang bakal didapat atau mungkin saja satu cerita rekaan yg telah dikarang dengan begitu baik dan teliti sekali. walaupun awak masih heran kerana saya masih heran, saya tetap heran. keheranan itulah yang menyebabkan kita mempersoalkan dan mengkaji sesuatu secara mendalam dan tidak cuma menelan bulat-bulat apa yang kita dengar. sebab itu orang tak heran seperti awak ini merbahaya. mengapa x-pkn? mungkin dulu awak menelan bulat-bulat apa yang awak dengar.

Observer - February 10, 2010

Betul tak betul apa Saiful cakap; ikut script yang direka cipta olih SB semuanya akan tahu apabila Karpal Singh memulakan soal-balas( cross-examination).

Soalan Karpal: Saiful, u ada pegi jumpa Najib dirumahnya. Betul?

Saiful: Ya

KS: Kalau Najib cakap sama you, ” Can I f*uck u’ adakah u akan bukak seluar dan kasi Najib taroh?
MY: Bantahan YA. Ini soalan andaian?
KS: Ini soalan nak test kredibiliti Saidul YA. Dia ada cakap semasa soal olih MY, dia terus buka seluar, pakai tuala dan kasi …Adakah ini perbuatan seroang yg rational.

It is going to be explosive lah.

18. singaporean friend - February 18, 2010

nice, finally, just what we need to read : raw transcripts. other bloggers just cant help being e-politicians.

keep it up 🙂

19. Anonymous - March 15, 2010

semoga tuhan akan kirimkan org yg akan porak-porandakan hidup lu 7 keturunan…balasan yg pedih menunggu diakhirat, selamat berseronok dahulu

20. Does beachbody Derm Exclusive Work - April 10, 2013

Hi there to every one, it’s in fact a fastidious for me to pay a quick visit this site, it includes important Information.

21. poswyane - December 14, 2021

https://socializeafrica.com/echabgnaphob poswyane phillbert c94ff34b83

22. faitscot - December 16, 2021

https://palschat.net/keysecardmo faitscot selestyna 4b1f4b8a67

23. talsastr - December 17, 2021

Leave a comment